Antonie de Rooij, op zoek naar de ziel

Als kunstenaar legt Antonie de ziel en authenticiteit van mensen en bedrijven vast in expressieve portretten die in opdracht vervaardigd worden en tot je verbeelding spreken. Zijn schilderijen zijn in lagen opgebouwd en bevatten herkenbare elementen als levendige ogen, uitgesproken krantenkoppen, lijnen, witruimte en een losse toets. De golvende lijnen verbinden de portretten met elkaar. Ieder doek heeft een bijzonder zegel met Antonie’s initialen.

Voordat hij aan een bedrijfsportret op maat begint, dat bijvoorbeeld als cadeau aan een jubilaris, directie of stakeholders wordt geschonken, verdiept hij zich in de organisatie door een interview en een rondleiding. Zijn indruk vertaalt hij op abstracte wijze naar een vorm. Het eindresultaat is een persoonlijk doek met herkenbare elementen in tekst en beeld, dat perfect past in een kantoor of een ontvangstruimte.

Ontwerp en reclame

Antonie geeft als art director en ontwerper vorm aan marketing campagnes, huisstijlen en communicatie-uitingen. Hij weet de vraag van de klant perfect te vertalen naar een concept op maat. Zo’n twintig jaar geleden startte hij met compagnon Wouter van Nieuwland het reclamebureau De Heeren van Vonder in Eindhoven. Samen creëren ze unieke parels met impact en vervullen ze een sterke maatschappelijke rol vanuit hun betrokkenheid bij verschillende projecten, zoals de stichting Sports for Children en de Stichting BanFonds Natura met het bijenonderkomen aan de Broekse Erven achter hoveniersbedrijf Fons Linders BV.

Thuis in Nuenen

“Mijn dorp is voor mij belangrijk. Vroeger kwam ik bij kunstenaar Hugo Brouwer in het Nuenens Broek, daar rook het altijd naar olieverf. Aan de bar staan bij Schafrath met een notaris en een timmerman is het dorpse leven ervaren. Dat voelt als thuis, met gelijkgestemden, waar je gewoon in je dialect kunt praten. Soms kun je je in je eigen dialect veel beter uitdrukken dan in het Nederlands. Een goed gesprek in het café is helend.”

antoniederooij.nl

Foto: Serge Hagemeier